Починаючи із 2016 року, в Україні ведеться активна робота із відновлення повноцінної навігації на річці. Розроблено план заходів, які можуть вивести річкове судноплавство на новий рівень та зробити роботу на річковому флоті вигідною і престижною. Один з них – відкриття у 2019 році випускової кафедри експлуатації засобів транспорту на внутрішніх водних шляхах. Кафедру створено з метою підготовки молодших бакалаврів за освітньою програмою «Судноводіння на внутрішніх водних шляхах» та бакалаврів за освітньою програмою «Судноводіння на суднах внутрішнього та змішаного плавання» спеціальності 271 «Річковий та морський транспорт». Організація кафедри набуває особливої актуальності в світі імплементації Україною Директиви (ЄС) 2017/2397 Європейського парламенту та Ради ЄС від 12.12.2017 р. про визнання професійних кваліфікацій у внутрішньому судноплавстві, яка вступає в дію в 2022 р. та унеможливлює роботу на суднах внутрішнього та прибережного морського плавання з дипломом морського судноводіння. Кафедра здійснює теоретичну і практичну підготовку кваліфікованих кадрів для зайняття посад осіб командного складу суден внутрішнього та змішаного плавання, які б набули базових фахових знань для виконання професійних завдань та обов’язків прикладного характеру з широким доступом до працевлаштування на підприємствах, установах та організаціях, що забезпечують експлуатацію флоту у внутрішньому та змішаному судноплавстві.
На даний час до складу кафедри входять науково-педагогічні працівники: 4 кандидата наук, з них 3 доценти; 2 старших викладача; 1 асистент; а також учбово-допоміжний персонал – завідувач навчальною лабораторією.
З метою якісної підготовки здобувачів освітніх ступенів молодший бакалавр, бакалавр, магістр, доктоp філософії (PhD) спеціальності 271 «Річковий та морський транспорт» на кафедрі створено лабораторію Технічних засобів судноводіння, основними завданнями якої є сприяння підвищенню якості підготовки майбутніх фахівців воднотранспортної галузі через поглиблення й закріплення теоретичних знань шляхом практичного опрацювання в лабораторних умовах, формування необхідних навичок, вмінь та ключових для даних освітніх програм компетентностей.
Для вивчення спеціальних дисциплін, а саме «Судноводіння на внутрішніх водних шляхах та річкові інформаційні системи», «Лоція та навігаційно-гідрографічне обладнання внутрішніх водних шляхів та акваторій», «Правила плавання на внутрішніх водних шляхах», «Автоматизовані комплекси судноводіння та електронно-картографічні системи» в лабораторії задіяні тренажерні комплекси:
- трикоординатний статичний стенд
- авторульовий стенд
Також використовуються річкові навігаційні карти – традиційні складові рішення задач судноводіння, а також вивчення, аналізу і вибору даних щодо навігаційно-гідрографічної обстановці на річках для безпечного судноплавства. Готується інформаційно-комп’ютерний комплекс для контролю знань молодших бакалаврів з судноводіння на внутрішніх водних шляхах і бакалаврів з судноводіння у внутрішньому та змішаному плаванні.
Наші викладачі мають величезний досвід теоретичної та практичної підготовки, тому передають студентам найсучасніші знання. Під час навчання під керівництвом капітанів і механіків судноплавних компаній студенти проходять навчально-плавальну, виробничо-плавальну і технологічну практику. Під час навчання студенти набувають знань і компетенцій не лише із судноводіння, але і пов’язані з механізмами суден. Це дає можливість отримати після випуску диплом капітана-механіка і стати багатопрофільним фахівцем. Крім вивчення спеціальних дисциплін, необхідних судноводієві, ми формуємо у наших студентів такі корисні якості, як:
- відповідальність і самодисципліна,
- здатність до самоосвіти,
- вміння керувати часом,
- вміння працювати в команді
- стресостійкість.
Робота на річкових суднах дасть можливість набути практичного досвіду ходіння річкою (вузьке русло, сильна течія, проходження гирла і т.д.), який неможливо отримати на морі. «Змішане» – це як раз плавання не тільки річкою, а й уздовж далекого берега ( в окремих випадках можна дійти аж до Іспанії), тому робота на річкових суднах не позбавляє випускників можливості побачити світ. Професія річника є не менш кваліфікованою та престижною, ніж морські спеціальності, проте забезпечує нормальний робочий графік працевлаштування недалеко від дому.